محمد حسین تقوایی : يزد -  :مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان يزد گفت: برداشت محصول " پياز و سير" توليد بهاره از اراضي اين استان آغاز شد.
"سيد علي اصغر مصطفوي " ، سطح زير کشت سير و پياز استان را به ترتيب 140 و 180 هکتار بيان کرد.
وي با بيان اينکه از هر هکتار 12 تن سير برداشت مي شود پيش بيني کرد: در پايان فصل برداشت ، يکهزار و 600 تن سير در استان توليد شود.
مصطفوي ، از شهرستانهاي طبس ،اردکان و ابرکوه به عنوان مناطق عمده کشت اين محصول نام برد و اظهار داشت: سير از جمله سبزيجات پرخاصيتي است که به صورت هاي مختلف خام ، پخته ، سرخ شده ، ترشي ، خشک و پودر مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي اضافه کرد: سير گياه گرمسيري است که ساقه آن تا ارتفاع 40 سانتي متر مي رسد.
مصطفوي در ادامه با بيان اينکه پياز در دو نوبت در طول سال کشت مي شود افزود: کشت پاييزه در مهر ماه کشت و تيرماه برداشت مي شود.
وي همچنين زمان کشت بهاره را نيمه دوم اسفندماه و برداشت آن را آبانماه سال بعد عنوان کرد.
مصطفوي با بيان اينکه از هر هکتار 52 تن پياز برداشت مي شود پيش بيني کرد: در پايان فصل برداشت 9 هزار و 300 تن محصول پياز در استان توليد شود.
وي مناطق عمده کشت پياز را اردکان ، ابرکوه ، مهريز و يزد ذکر کرد و گفت: بخشي از پياز و سير توليدي استان علاوه بر مصرف داخلي به خارج از استان صادر مي شود.
سير خواص درماني دارد و يک آنتي بيوتيک بسيار قوي است و نقش مهمي در نابود کردن طيف وسيعي از باکتري ها دارد و اين تاثير بيشتر از پني سيلين و تتراسايکلين است.
مهمترين اثرات " سير" در بدن پايين آورنده فشارخون بالا ، محرک دستگاه ايمني، ضد قارچ و تسکين دردهاي قلبي است.
هم اکنون سطح زير کشت زمينهاي کشاورزي استان 136 هزار و 727 هکتار و تعداد بهره برداران را نيز 71 هزار و يکصد نفر مي باشد.
76 هزار و 418 هکتار از اين رقم مربوط به محصولات باغي و بقيه مربوط به محصولات زراعي است.

ايرنا

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا